O co powinieneś zapytać swojego okulistę, jeśli rozważasz operację zaćmy?

• Jak zaawansowana jest moja zaćma?

• Jakie mam możliwości leczenia?

• Jakie są typy soczewek śródgałkowych i z czego wynika ich zróżnicowanie?

• Który typ sztucznej soczewki będzie dla mnie najbardziej odpowiedni?

• Ile kosztować będzie zabieg usunięcia zaćmy?

• Jak będzie wyglądać procedura zabiegu usunięcia zaćmy?

• Który chirurg będzie przeprowadzał zabieg usunięcia zaćmy?

• Ile potrwa zabieg?

• Czy i ewentualne jaki typ ryzyka należy mieć na uwadze?

• Czy będę musiała/musiał brać leki przed operacją oraz po samym zabiegu?

• Czy przed operacją zaćmy mam odstawić leki, które teraz stosuję?

• Po jakim czasie mogę powrócić do normalnej aktywności?

Najczęstsze pytania

Czym jest zaćma?

Zaćma (cataracta) jest to choroba oczu prowadząca do zmętnienia soczewki. Soczewka to przezroczysta struktura oka, która z wiekiem ulega przemianom. Staje się grubsza, cięższa i traci moc akomodacyjną. Najczęściej występuje zaćma związana z wiekiem, tzw. zaćma starcza, soczewka tak jak skóra zmienia swoje właściwości z wiekiem. Znacznie rzadziej występuje zaćma młodzieńcza lub wrodzona. Istnieją także inne rodzaje zaćmy związane z chorobami układowymi, przyjmowanymi lekami, zapaleniem  lub  urazem oka.

Jak się objawia zaćma, co powinno skłonić nas do wizyty u specjalisty?

W zależności od rodzaju zaćmy, która część soczewki jest zmętniała , pacjent podaje różne objawy.

Wiodącym objawem jest pogorszenie się widzenia, widzenie „jak przez mgłę” lub brudne okulary. Częsta zmiana mocy okularów ( narastanie krótkowzroczności) i pozorna poprawa widzenia z bliska. Innymi objawami są: podwójne widzenie, gorsze widzenie w jasnym pomieszczeniu, rozproszenie wokół źródeł światła.

Jakie metody leczenia zaćmy oferuje współczesna medycyna?

Aktualnie nie istnieje żaden lek zapobiegający lub leczący zaćmę.

W przypadku rozwinięcia się choroby jedyną metodą przywrócenia prawidłowego widzenia jest zabieg chirurgicznego usunięcia zaćmy.

Zabieg chirurgicznego usunięcia zaćmy jest prostą i wysoce skuteczną procedurą. Poprzez niewielkie nacięcie po stronie rogówki usuwana jest zmętniała soczewka oka, która zostaje zastąpiona sztuczną soczewką wewnątrzgałkową.

Czy warto zwlekać z operacją?

Przy dojrzałej zaćmie ze stwierdzonym znacznym obniżeniem ostrości widzenia nie warto zwlekać. Są także wskazania do pilnej operacji nawet przy dobrej ostrości wzroku np. gdy soczewka tak powiększa swój wymiar, że dochodzi do zamykania się kąta przesączania i znacznego wzrostu ciśnienia śródgałkowego co prowadzi do uszkodzenia nerwu wzrokowego.

Czy operację zaćmy poprzedzają jakieś specjalne przygotowania, np. w celu wykluczenia ewentualnych przeciwwskazań?

Każdy zabieg, operację poprzedza dokładne badanie. Tak też jest w przypadku zaćmy. Chodzi nie tylko o wykluczenie przeciwwskazań, ale przede wszystkim o zaplanowanie operacji, przewidzenie możliwych trudności podczas operacji. Istnieją pewne rodzaje zaćm obarczone większym ryzykiem powikłań śródoperacyjnych wymagające zastosowanie dodatkowego sprzętu.

Pacjent podczas kwalifikacji oprócz badań typowo ukierunkowanych na zabieg usunięcia zaćmy ( badanie śródbłonka rogówki, kalkulacja mocy soczewki do wszczepu, ocena więzadełek) przechodzi pełną konsultację okulistyczną.

W rzadkich, zaawansowanych chorobach rogówki operacja zaćmy jest przeciwwskazana lub konieczna z przeszczepem rogówki.

Często oprócz zaćmy występują inne choroby okulistyczne, które wpływają na ostateczną jakość widzenia pacjenta po operacji. Trzeba uświadomić pacjenta, że w przypadku choroby plamki żółtej (centralnej części siatkówki) jego jakość widzenia, mimo najlepszego wykonania operacji nie będzie tak dobra jak sąsiadki/sąsiada obok. W skrajnych przypadkach może lepiej widzieć tylko bokami.

Jak wygląda sam zabieg, czy pacjenci mają się czego obawiać?

Niepokój, obawa jest naturalnym zjawiskiem i trudno mówić pacjentowi, żeby się nie bał skoro zawierza swój najcenniejszy narząd zmysłu komuś innemu. Przy zastosowaniu obecnie możliwych technik operacji, w rękach doświadczonego operatora powikłania prawie całkowicie nie występują.

Sam zabieg trwa krótko, jest to kwestia 10-15 minut. Ale trzeba doliczyć do tego jeszcze przygotowanie pacjenta i znieczulenie.

Nieprzyjemnym  momentem może być przykrycie twarzy jałową serwetą, szczególnie dla pacjentów z klaustrofobią, a także założenie rozwórki na oko która zapobiega zamykaniu oka przez pacjenta podczas operacji. Potem pacjent czuje dotyk, ale nie powinien czuć bólu. Przez 3 małe nacięcia w rogówce jest usuwana zmętniała soczewka pacjenta i w jej miejsce wszczepiana sztuczna . Standardowo nie zakłada się szwów. Mniej więcej  po godzinie od operacji pacjent jest badany i może wychodzić do domu.

A jakie są zalecenia po operacji? (te medyczne i związane z codziennym funkcjonowaniem, np. jak długo nie można prowadzić samochodu)

Po operacji pacjent zobowiązany jest do przyjmowania kropli do oczu: antybiotyku i przeciwzapalnych. Musi ograniczyć wysiłek fizyczny, szczególnie statyczny, chodzi tu o dźwiganie , napinanie się. Przez miesiąc nie jest też zlecane korzystanie z basenu, sauny. Za to może bez ograniczeń czytać, oglądać telewizję.

Co do prowadzenia samochodu jest to bardzo indywidualne. Są pacjenci  którzy następnego dnia wszystko bardzo dobrze widzą, a są i takie przypadki  które wymagają dłuższej rehabilitacji. Każde oko, tak jak rana, goi się inaczej. W dużym stopniu zależy to od rodzaju zaćmy (jak twarda była soczewka), rogówki pacjenta i przebiegu operacji.

Czy po operacji będę potrzebować okularów?

Jeśli Pacjent zdecyduje się na wszczepienie soczewki zapewniającej mu dobrą ostrość przy patrzeniu w dal – musi używać okularów do bliży – np. do czytania książki czy pracy przy komputerze.
Natomiast osoba, która przed operacją była krótkowidzem i jest przyzwyczajona do
noszenia okularów do patrzenia w dal zapewne wybierze okulary, które będą korygowały jej widzenie do dali, a pracę na bliskich odległościach będzie wykonywała bez okularów.
Jeśli chcesz uniezależnić się od okularów zarówno przy patrzeniu w dal, jak i z bliska – decydując się przed operacją na wybór sztucznej soczewki – wybierz tzw. soczewkę wieloognioskową – wówczas po zabiegu usunięcia zaćmy nie będzie istniała potrzeba noszenia okularów.

Co to jest zaćma wtórna?

Zaćma wtórna to zmętnienie tylnej torby soczewki, które u nielicznych pacjentów pojawia się po kilku miesiącach lub latach od operacji zaćmy i powoduje u nich spadek ostrości widzenia. W tym przypadku stosuje się bezbolesny, krótki zabieg laserowy kapsulotomia laserowa YAG.

O czym powinienem pamiętać PRZED OPERACJĄ zaćmy

Weź w swoim zakładzie pracy minimum 2. dniowy urlop (1 dzień na zabieg oraz drugi dzień na badanie kontrolne i rekonwalescencję)

Poproś, by w dniu operacji ktoś Ci towarzyszył  i zapewnił  transport  do i z naszego Instytutu. Jeśli to możliwe, zadbaj także o asystę w dniu kolejnym, w którym przewidziane jest pooperacyjne badanie kontrolne.

Na 24 godziny przed zabiegiem nie stosuj kosmetyków na twarz.

Wieczorem, w dniu poprzedzającym zabieg weź kąpiel i umyj włosy.

Przygotuj wygodne ubranie i obuwie, które weźmiesz ze sobą w dniu zabiegu.

operacja zaćmy Warszawa Instytut Oka

O czym powinienem pamiętać PO OPERACJI zaćmy

• Proszę stosować leki po zabiegu zgodnie z zaleceniami z karty informacyjnej oraz, o ile nie zalecono modyfikacji, wszystkie stale przyjmowane preparaty miejscowe i ogólne. Można stosować leki przeciwbólowe z grupy niesteroidowych przeciwzapalnych.
  • Proszę nie przerywać samodzielnie zaleceń lekarza prowadzącego.
  • Proszę pamiętać, że oko jest po zabiegu – należy unikać wysiłków fizycznych np. podnoszenia ciężkich przedmiotów, gwałtownego pochylania się, a w razie kłopotów z wypróżnieniem stosować środki przeczyszczające. Oszczędzający tryb życia stosować do 30 dni po zabiegu.
  • Nie zaciskać i nie pocierać operowanego oka i zachować ostrożność podczas mycia twarzy.
  • W razie pojawienia się wydzieliny – usuwać ją wilgotnym, jałowym wacikiem lub specjalnie zaleconymi środkami do higieny brzegów powiek.
  • Można oglądać telewizję i czytać.
  • Można spacerować bez potrzeby noszenia opatrunku, należy jednak unikać silnego nasłonecznienia.
  • Po operacji można myć włosy, zwracając szczególną uwagę aby szampon nie dostał się do operowanego oka.
  • W przypadku stwierdzenia pogorszenia widzenia lub pojawieniu się bólu oka należy niezwłocznie zwrócić się do lekarza okulisty.
  • Można używać dotychczas stosowanych okularów, szczególnie do bliży, jeżeli poprawiają one komfort widzenia. Ostateczna korekcja okularowa zostanie przepisana po całkowitym zagojeniu się oka tj. około miesiąca- dwóch po zabiegu. W wybranych przypadkach można stosować korekcję tymczasową.
  • Należy regularnie zgłaszać się na badania kontrolne.
zaćma leczenie Warszawa

Nie ma odpowiedzi na Twoje pytanie?

Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące operacji zaćmy w Instytucie Oka – napisz do nas.

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Temat wiadomości

Treść wiadomości (wymagane)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych podanych w niniejszym formularzu na potrzeby kontaktów drogą telefoniczną lub mailową celem przedstawienia oferty usług, świadczonych przez markę Instytut Oka oraz potwierdzam, że zapoznałem się informacją dotyczącą przetwarzania moich danych osobowych. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem/am poinformowany/a, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest TRO sp. z o.o. Al. Chrystiana Szucha 8, 00-582 Warszawa.